fredag 5 november 2010

Då kör vi igen.

Nu har jag äntligen fått upp suget igen efter ca 1 års uppehåll från bloggen så har jag nu bestämt mig för att köra igång igen.
Jag inleder med en kort beskrivning av vad som hänt i mitt liv under detta året. Jag ska försöka fatta mig väldigt kort.
Jag har ju ett stort behov av att göra saker hela tiden, om vardagen blir för tråkig så måste jag hitta på nya projekt och nya utmaningar.
Detta har resulterat blandannat i att jag i somras köpte upp ett aktiebolag och i detta köpte upp en verksamhet som tidigare drivits av min bror. Det är ett mångsysslarbolag med lite för många inriktningar som var på väg lite utför. Så min uppgift blev att på ett effektivt sätt gå in och vända resultatet i bolaget och försöka utnyttja den potential som ändå fanns där men inte togs om hand.
Själva övertagandet blev en lång process och ägde rum under sommaren kan man säga. Detta har varit och är fortfarande en stor utmaning där jag just nu får lägga massa tid på för att effektivisera bolags verksamhet och vända resultatet i rätt riktning. En mycket svår men ändå jävligt kul uppgift har det visat sig. Jag älskar utmaningar!
Detta har också betytt att jag har fått mindre tid över till mina andra 2 företag Gottfridssons Flytt & Städ och R&G Media.
Så just nu försöker jag sälja av Gottfridssons Flytt men kommer att behålla städet. Så min blogg kommer nog handla ganska mycket om min vardag som egen företagare samt om konsten att kombinera detta med att vara en god småbarns far. Jag har ju 2 småttingar hemma. En på drygt 4 år och en på snart 2 år.

Där har vi lite kortfattat om vad som hänt samt vad som kommer hända på bloggen. Nu kör vi!!

**********

I dagens Ölandsbladet kan man läsa att den av iaf mig mycket kritiserade fastighetschefen på Borgholms Energi, Kenneth Hallberg har sagt upp sig från sin tjänst. Han kommer sluta runt årsskiftet.
Jga har alltid haft mycket svårt för Kenneth, dels för hans arrogans mot mig som hyresgäst och dels för hans ovilja att diskutera problem.
Jag fick en väldigt dålig start med Kenneth redan från första gången jag träffade honom, då visste jag inte vem han var.
Vi hade fått uppdraget att flytta hela innehållet i kommunhuset i Borgholm då det skulle renoveras. Händelsen utspelade sig då vi flyttade tillbaka allting när renoveringen var klar. Vi stod vid kommunhuset och höll på att bära in möbler och liknande. Utanför entrén finns en liten gräsplätt som vi ibland behövde gå över för att kunna ta oss fram i allt kaos med saker och folk överallt.
Grejen var den att gräsmattan tydligen var nulagt, alltså inte nysådd utan nylagt i form att färdiga rullar med gräs som rullats ut på den lilla plätten. Mattan säg alltså inte nylagt ut på något sätt då själva gräset var väl tillväxt. Det fanns ingen avspärrning eller nånting runt mattan som tydde på att man inte fick beträda den så vi såg inga problem i att ta några steg över den när vi skulle in med grejer till huset. Helt plötsligt två av mina anställda går över mattan så hör vi en hög, bräkig skånsk röst som skriker från trappan:
- Va fan håller ni på med? Är ni helt jävla dumma i huvet? Ni kan väl för fan inte gå över en nylagt gräsmatta!!
Hade et varit en nysådd gräsmatta eller det hade funnits nån typ av avspärrningar runt den så hade jag kanske fattat lite. Men här syntes det inte på något sätt att det var en nylagt gräsmatta, det såg ut som en gräsmatta som vilken som helst!!
Jag hyr ju nu mera också 2 lokaler av Borgholms Energi ( ett magasin på ca 600 kvm och en verkstad/kontorslokal på runt 300 kvm ) där Kenneth i egenskap av fastighetschef är min kontakt som jga ska vända mig till med problem, önskemål eller annat som rör mina lokaler. Det enda jag har fått i gensvar av honom är gnäll, tjurighet och suckar när man vill ha något gjort.
Jag har lite invändningar mot att min värme i magasinet kostade mig när 10.000 kr / mån under vintern, framför allt då jag ligger vägg i vägg med ett fjärrvärmeverk. Detta tyckte Kenneth inte va hans problem så han inte skött fjärrvärmen. Men vems problem är det om inte fastighetschefens? Jag fick snällt ringa runt till x antal personer och söka svar vilket jag egentligen inte fått riktigt än.
Nästa problem dök upp när jag undrade med Kenneth om det skulle gå att få ett av våra vägguttag uppsäkrat lite för att klara lite högra belastning. Svaret blev så att vi inte får använda eluttagen som sitter i vårt magasin för vi har kallhyra.
Jag trodde kallhyra innebar att man får betala extra för elen man använder, inte att man inte får använda elen. Dessutom så drogs eluttagen in då vi tog över lokalen för många år sedan. Vi fick själva välja vart vi ville ha uttagen i lokalen. Det är ju då lite konstigt om vi inte skulle få använda uttagen. Skulle dom bara sitta där för syns skulle eller vad?
Efter mycket om och men så bestämdes till slut iaf att en elmätare skulle sättas på min eluttag så jag skulle få betala för den lilla extra el som jag förbrukade.
Kan nämna att det vi använder uttagen till är en liten radio, samt ibland en högtryckstvätt eller likande. Men en egen mätare skulle minsann sätts in och vi skulle gemensamt gå och läsa av den när den var installerad.
Sen hörde jag inget mer på bra länge när det till slut damp ner en el räkning på runt 1500 kr för förbrukad el så blev jag väldigt förvånad. Då hade vi varken kört högtryckstvätt eller nånting annat direkt strömkrävande på uttagen. En lite radio som är igång ett fåtal gånger så vi är på magasinet och jobbar förbrukar knappast 1500 kr el på en månad.
Det visade sig att elmätaren sats på både uttagen och lyset!! Lyset ingår i hyran.
För att återkomma till värmen så tyckte Kenneth eller Borgholms Energi även att jag skulle betala ca 1500 kr per månad för värmen. När värmen inte ens va aktiv. Detta för de blir en värme förlust i ledningarna då vattnet cirkulerar runt där.

Nä nu har jag väl fått ur mig ett litet urval av de problem jag har haft med Fastighetschefen Kenneth Hallberg. Så för mig kom det som ett glädjande besked att Kenneth nu kommer sluta. Jag kan bara hoppas att det kommer in någon som är mer tillmötesgående mot sina hyresgäster och beredd att föra en diskussion när problem uppstår.
Kenneth är säkert duktig på sitt jobb som sådant men om man ska kräva löneförhöjning från sina idag drygt 42.000 kr per månad så gäller det nog även att man även kan ha en bättre attityd mot sina hyresgäster. Jag tycker inte det är en dag för tidigt att Kenneth avgår.

Jag hoppas bara nu Borgholms Energi tar tillfället i akt att även hitta någon som kan ta hand om sina kunder/hyresgäster.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det kan nog vi invånare i Borgholms kommun skriva under på att det sitter mycket folk på fel plats. Denna avgång är en bra början !