lördag 27 november 2010

Tankar om marknadsföring...

Jag har varit sur sen den dagen då jag fick veta att Canal + hade köpt ut UFC live från TV4 Sport.
Jag har alltid tyckte det har varit gutt att kunna sitta uppe in lördagsnatt och vänta in en riktigt bra match. Det påminnde mig om Tysons tid då man satt bänkad framför tv:n till typ 4-5 på morgonen då Tyson äntligen entrade ringen.

Men jag hade ju TV4 Sport genom Viasat som inte då har Canal +. Jag funderade på hur mycket ett sånt "tillstånd" kunde kosta. Alltså att köpa alla rättigheter för att sända LIVE kampsport i stortsätt.

Men sen idag när jag som vanligt inför en tillräckligt bra match fått styra med att få låna mina försäldrars Canal Digital paket till min tv för att kunna se en bra gala.
När den sen är slut så börjar "reprisen" av förra veckans UFC-gala. Och då slog det mig att TV4 äger canal Digital (har jag för mig).

Då kom tanken om att affären inte alls va så dyr. Pga av att TV4 (som ju alla har) fått folk att veta om att dom sänder UFC live. När alla sen vet om detta så "flyttar/säljer" dom rättigheterna till Canal Digital. Alla har inte Canal Digital utan där finns det en uppsjö av leverantörer att slåss med. Viasat, comhem, boxer m.fl.

Detta har fått mig att fundera på om jag ska byta till Canal Digital. Det finns förmodligen fler som jag och detta innebär ju att hela affären är ett smart pr trix för att få iaf figting intresserade svenskar att gå över till Canal Digital.

Är detta bara konspiration eller är det så?

Så frågan ni kanske ställer er då är ju:
- Kommer jag byta till Canal Digital?

Nää... UFC är typ en gång i månaden, Premier League är ett par gånger i veckan. Det är lättare att låna kortet från pappa en gång i månaden alt. ladda ner galan i efterhand eller se reprisen på TV4 Sport.
Men Att hålla på så ett par gånger i veckan känns lite väl jobbigt.

Men jag blir iaf mindre sur vid tanken på att hela grejen är ett smart PR-trick och att det inte bara handlade om att tjäna snabba pengar utan att tjäna stora pengar, på lång sikt..

Det är min melodi!!

**********

För övrigt så fick vi en ny Svensk Världsmästare i boxning. Stort grattis till Frida Wallberg!!

**********

Bob Sapp är och kommar alltid att vara en kass jävla fighter som bara lever på sin storlek, hinner han inte utnyttja den fullt ut inom ca 40 sek och vinna matchen så blir han väldigt lätt "skadad" och matchen bryts. Han är så jävla strykrädd så han lägger sig. Stå upp för fan å slåss din förvuxna jävla bebis!

**********

Nu blir det BJ Penn!! Jag vet att han vinner så det ska bli sjukt spännande att se hur han gör det. Han har varit precis kass de senaste 2 matcherna. Nu hoppas jag få se den BJ Penn som vann för ca 1 år sedan. Då va han grym!!

Inga kommentarer: