torsdag 22 september 2011

Illegala MMA-fighter i Sverige.

Johan Lennström anordnade MMA-gala hemma i sin trädgård. Och blir nu anmäld av MMA-förbundet.

LÄNK - Aftonbladet

LÄNK - YouTube

Är det rätt att anordna MMA-Fighter i sin trädgård? Borde det vara lagligt att göra det?
Nja jag tycker nog inte att det ska vara tillåtet att anordna fighter hemma i trädgården. Men jag tycker ändå att det är en kul grej, det anordnades liknande grejer inne i Kalmar för flera år sedan, fast då var det mer boxning som gällde. Jag var själv med och gick en match när det anordnades nedanför vattentornet i Berga nångång. Det var spännande, en kul grej. Ett gäng samlades på en bestämd tidpunkt. Man slog ner 4 stolpar i marken och drog lite rep runt och där stod helt plötsligt en ring där matcherna kunde utspela sig. Först lite förbestämda matcher och sen kunde det bli några spontanmatcher efteråt när folk hade fått upp lite sug.
En annan gång anordnades det i Kalmarsundsparken. Lite random folk kunde droppa in som åskådare. Det var inte pengar eller så inblandat utan det var väl mest ett gäng polare som ville utmana varandra. Jag hängde inte i gänget egentligen men kände delar av folket och blev tillfrågad om jag ville delta.

Jag måste erkänna att det var kul både att fightas och att kolla på. Men jag är nog ändå beredd att hålla med om att det bör vara förbjudet att anordna liknande event. Framför allt som det verkar ha varit fallet här, kan tänka mig att lite betting är involverat, barförsäljning m.m
Nä håll det på en kompisnivå isåfall, samla några polare och utmana varandra. Visst skillnaden kanske kan vara hårfin men det jag menar är nog mer att det bör kontrolleras för att det lätt kan spåra ur annars om det breder ut sig. Det är ändå en farlig sport det handlar om.

Inga kommentarer: