onsdag 7 september 2011

Storbrand i Gamla Mejeriet

Var nere en sväng på kontoret runt 18-tiden och kände röklukt utanför, jag hoppade in i bilen och körde utåt och följde lukten, den ledde mig till Gamla Mejeriet och precis när jag kom fram kommer 2 st brandbilar instormandes. Dom börjar direkt att slå sig in via ena lastintaget och möts då av tjock svart rök.
Inte långt efter kommer ytterligare brandbilar i takt med att röken tjocknar och tillslut bolmar det upp riktigt svart rök. Tillslut tror jag att det var runt 7-8 brandbilar, 1 ambulans och 5 polisbilar på plats. Närliggande hus evakuerades, förmodligen pga den giftiga röken som spreds snabbt och lågt i vinden.
Jag åkte hem en sväng för att åka ner igen och då var det folk överallt. Vägarna var trafikerade som under självaste skördefesten av nyfikna åskådare.
Branden verkar nu vara under kontroll och tydligen så var både ÖlandsOst och Ölands Plast räddat, samhall däremot som ligger i mitten gick det nog inte så bra för. Men alla i byggnaden lär nog fått en hel del rökskador i sina lokaler.

Det blir en tung dag för många imorgon, inte kul att gå börja reda i allt detta. Försäkringar, personal och skador. Jag önskar er alla inblandade lycka till och tycker ändå men får se det lilla positiva i det hela. Inga personskador.

Här kommer lite bilder:

2 kommentarer:

Kristofer Queen Karlsson sa...

så jävla skönt att ingen kom till skada. Jag var hos rocki en stund efter jag lämnade och när jag var på väg hem fick jag beskedet att hela mitt kvarter var evakuerat. efter lite om o men poliseskort upp till lyan o fick ta det jag behövde för natten... Ganska roande att ha 5 poliser i min lya :)

MrMank sa...

Gick dom med dig i lägenheten? Det skulle inte jag tycka va ok.