söndag 21 augusti 2011

Kalas

Idag har det varit kalas. Lovali hade kalas med sina kompisar för hon fyllde ju 5 år förra helgen. Jag och Maddi var uppe till kl halv 4 inatt och gjorde tårtbottnar och bakade bullar.
Dagen blev lyckad trots att Lovali var jätte trött och gnällig när vi hade skattjakt och lekar.
När kalaset gick från kalas till vattenlekar och några av barnen åkte hem så började jag klippa häcken. Sen lastade vi på allt ris på släpkärran och när jag ändå hade ångan uppe så körde jag en rejäl rensning i garaget.

********************************

Imorgon ska jag in på operation i Kalmar. Inget allvarligt bara nån jävla inflammerad körtel i kinden som inte vill ge med sig så dom får tydligen operera bort skiten.
Hoppas det går fort, mycket att göra på jobbet nu.
Jag måste sammanställa lite mer siffror för att kunna komma vidare i steget att göra mig av med flyttfirman. Har lite nya idéer för FordonsCenter också, byta kontor, säga upp personal m.m

********************************

Har gått och tänkt på en grej ett tag nu. Det här med Borgholm Energi.
Ett kommunägt bolag med lite för mycket uppgifter och för mycket frihet enligt mig.
VD'n Benny Wennberg plockar ut mest lön av alla inom kommunen och resultaten ser bättre ut
varje år. Visst Benny gör säkert ett bra jobb men jag tycker det är fel att kommunalägt bolag ska göra sådana vinster och dess VD plockar ut feta löner.
Ge lite tillbaka till oss kunder som är tvungna att nyttja era tjänster.
Jag hyr som näringsidkare 2 större lokaler av Borgholm Energi. Och när det är något man har anmärka på i lokalerna så är det alltid ett jävla bestyr att få till nånting.
Jag var exempelvis på dom i vintras då det läckte in vatten lite överallt i vår lokal, det flöt vatten inne i hela butiken samt på ett av kontoren. Vi fick börja varje morgon med att vattendammsuga stora delar av lokalen. Jag tog kontakt med Bennny direkt, fick till ett möte där jag med mig bilder på allt vatten som vi fick kämpa med varje dag.
Jag gav honom ett bra förslag, vi räknar själva på jobbet att tätta alla fönster och dörrar och göra om det fuskbygge som gjorts i lokalen. Vi kom överens och vi gjorde en beräkning på jobbet. Sen hände inte mycket. Deras fastighetschef skulle sluta några veckor senare så han ville inte sätta sig in detta och ta ett beslut på offerten. Så vi fick helt enkelt vänta tills den nya fastighetschefen tillträdde. Det kom in en tillfällig fastighetschef som egentligen var pensionerad och inte alls sugen på såna här beslut. Efter lite tjat kom han iaf ner och jag fick lämna offerten igen och gå igenom jobbet med honom. Men ingenting hände. Han var ju bara tillfällig. Men efter lite tjat så fick jag äntligen ett svar. Dom ville pruta på priset eller skulle deras egna killar göra jobbet.
Jag sa att vi inte kunde sänka priset men då fick deras folk se till att få det gjort snabbt. Men då tyckte den trötte fan att snön var ju ändå borta så det kunde vänta tills den nya chefen tillträdde ett par månader senare. Han ville inte engagera sig helt enkelt.
Jag väntade in den nya chefen och högg honom ganska tidigt för att få dom att tag i saken.
Då ville även han komma ner och titta på jobbet och även på offerten.
Sen skulle han ta en diskussion med VD Benny och då helt plötsligt så fick vi ta jobbet.
Hade jag bara haft mer tid så hade jag ta mig fan kämpat och krävt ersättning för allt besvär som vi kunde stoppat om vi bara jobbet med en gång. Vi hade sluppit alla timmar med att dammsuga vatten varje morgon, all extra uppvärmningskostnader pga otät lokal m.m
Men jag hade varken tid eller ork att bråka med dom.

Det senaste i mina agg mot Borgholm Enerig rör vår återvinningsstation i Kalleguta.
Varför behåller man sådana rötägg till personal? Varför har man så värdelösa öppettider? Varför har man så höga taxor för oss företagare? Vi betalar dubbla avgiften i Kalleguta mot vad vi gör i exempelvis Färjestaden där KSRR styr. Dessutom är dom trevliga och tillmötesgående i Färjestaden. I Kalleguta får vi nästan skäll när vi kommer. "Det är bara till för privatpersoner egentligen"
Var fan ska vi företagare göra av vårt skräp då? Och varför stoppas inte alla företagare då om det "egentligen bara är för privatpersoner"?

Borgholm Energi kanske skulle behöva en utrensning, lite friskt tänk och lite åtstramningar på vissa håll.

Fortsättning lär följa.

1 kommentar:

Kristofer Queen Karlsson sa...

Borgholms energi's giftermål med kommunen är ett av sveriges mest unika och det har verkligen sina nackdelar i vissa anseenden. Och kalleguta - vad ska man säga. Surare ställe får man ju leta efter och jag kan tänka mig hur du som företagare blir kränkt. Illa illa. Men den här kommunen missköter så jävla mycket att man tamigfan nästan knäcks...